Kjekt å vite – Mekaniske klokker

Batteridrevne klokker også kalt for quartz-klokker kom på slutten av 70-tallet. Mange tenkte den gang at dette var en snarlig død for de mekaniske klokkene. Men siden starten på 2000-tallet har begeistringen for de mekaniske klokkene blitt større blant klokkekjøperne.

Presise?
De mekaniske klokkene er mindre presise enn quartz-klokkene, det er det ingen hemmelighet om. Men dette er også en del av «sjarmen» med mekaniske klokker.
De mekaniske klokkene har derimot en viss sammenheng med presisjon og pris. De fleste mekaniske klokkene i en høyere prisklasse er «COSC» sertifiserte, også kalt Contrôle Officel Suisse des Chronomètres». Et COSC-sertifisert urverk skal ha et gjennomsnittlig avvik på maks -4 eller +6 sekunder per dag. En godt justert mekanisk klokke vil kunne klare disse kravene med god margin. Men avvik på 5-10 sekunder per år er det kun de beste quartz-klokkene som klarer.

Støt, slag og kraftige vibrasjoner
Hvis man ser for seg en splitter ny bil og en eldre bil. Vil man fort merke at det er mye mer elektronikk i nye biler og at i de eldre bilene kan man nesten reparere det meste selv. En mekanisk klokke er som en ny bil, det er et skjørere urverk og det er snakk om avansert mikromekanikk bestående av minst 200 små komponenter. En liten endring i posisjon og stilling kan dermed få store konsekvenser for klokkens funksjon. En quartz klokke kan brukes litt hardere og tåler en støyt mye bedre, og det er nok derfor både politi og militære velger som regel klokker som er batteridrevne. F.eks G-shock, Sinn og andre kjente merker.
Noe mange ikke er klar over er at man skal f.eks ta av seg en mekanisk klokke i det man spiller golf. Mange tenker nok at dette er litt rart, men sannheten er at i det du svinger golfkølla og i det du treffer golfballen er det et slag for mekaniske klokker. Så klart det er en variasjon av hva en mekanisk klokke tåler. Men for å være på den sikre siden bør man unngå støt, slag og kraftige vibrasjoner.

Service
I likhet med bil anbefales det å ta jevnlig oljeservicer og servicer. Det samme gjelder for mekaniske klokker. Det er ingen fasit for serviceintervallene på en mekanisk klokke som det er på en bil, men de fleste UR-produsenter anbefaler servicer hvert 4-5 år. Før det har gått 4-5 år er det også lurt med en vannsikkerhetsservice hvor pakninger og lignende blir byttet og smurt opp. For en service på mekaniske klokker må man være forberedt på priser fra 3.000kr og oppover, da det ikke er uvanlig. Prisen kommer også veldig an på hvor hardt klokken er blitt brukt med tanke på støt, slag og kraftige vibrasjoner og andre faktorer som spiller inn.

Med tanke på prisen så er ofte servicen til gjengjeld en omfattende prosess. I forhold til bilen din så stopper ikke klokken når man legger den fra seg, flere av klokkene har en gangreserve som fortsetter frem til neste morgen når du tar på klokken. Til ettertanke, hvis klokken ikke stopper en eneste gang i løpet av et år vil den da ha gått 8760 timer. Så når klokken leveres til service for rens, skifte av slitedeler, trykktesting og skifte av pakninger har den gått langt over 26000 timer.

Under vil du se tre forskjellige klokker fra Tag Heuer, Longines og Omega. Alle klokkene har mekanisk urverk og er gode forslag for et førstegangskjøp, klokke nr 2 eller den absolutte drømmen.

Conquest GMT Automatic

Carrera Calibre 16 Chronograph

Speedmaster Moonwatch